torsdag 25 september 2008

Farhågor...

Såhär en knapp vecka in på vår första placering är det dags att rekapitulera en aning. Resan till Riga känns avlägsen, men jag vill minnas att vi under denna ombads skriva ner våra förväntningar och farhågor inför medicinkursen. Farhågor!!! Härmed delar jag med mig av mina och vältrar ut mig som en öppen bok för er andra att beskåda...

1. Göra den beryktade "toaletten". Av äldrekursare beskrivet som något ytterst pinsamt. Går till på följande vis: 

En kandidat agerar plåster på sin handledare. Handledaren vänjer sig vid plåstret och slutar informera om vilka ärenden som ska gås vareviga gång denne måste lämna rummet. Fullt förståeligt, blir ju aningens tjatigt i längden. Handledaren går ut i korridoren, kandidaten tätt efter... Vad ska vi göra nu? Prata med en patient? Fråga efter ett provsvar? Kanske lyssna på ett blåsljud? Men plötsligt... Dörren stängs rätt i ansiktet på kandidaten!??!!! Handledaren har gått in på toaletten och utanför står den stackars ensamme kandidaten, vilken snabbt får börja gräva i fickorna efter en beläggningslista eller liknande att stirra på. Man vill ju inte se dum ut...

2. Göra en "uhm....uhm...uhm". Är precis vad det låter. Vid epikris trycker den förvirrade kandidaten AV bandspelaren vid inspelning och PÅ mellan inspelningarna, med resultatet att slutanteckningen blir ett "uhm. klick. tystnad. uhm. klick. tystnad. uhm." Bakläxa!

Jag kan nöjt konstatera att jag inte ens varit i närheten av ovanstående tabbar. I fjärran hörs karaokesången från Östersjön....

Fram för fler framgångsrika veckor!

/Jennifer

Inga kommentarer: