lördag 20 september 2008

Disp på fredag kl 9.00

Hej alla kära kursare,

Jag fick ett gratisex av läkartidningen vad tror ni inte att jag hittade... - mitt eget namn!

Detta är inget farväl, även om det känns som slutet är nära. Jag ska disputera på fredag kl 9 i MTC:s föreläsningssal (Tänk Mats Wahlgrens "cod" och Roland Möllbys "bacteriological taxonomy"). Det är synd att vi har obligatorisk undervisning, annars kunde ni ju komma och se hur en disputation går till. Jag har en liten fest i läkarhuset efteråt. Om ni vill komma förbi och ta en öl (Heineken såklart), säg till!

Jag kommer att vara på Täby VC den kommande veckan, så jag kommer tillbaka som gamla jag igen på måndagen efter. Lycka till med första veckans VFU!

/Eder Trumman.

PS. Säg till om ni vill ha min avhandling i bokhyllan DS.



6 kommentarer:

Anonym sa...

En fråga, har du gått igenom forskarutbildningen samtidigt med läkarstudierna och disputerar redan på termin 6? Hur gör man för att komma dit? Knackar på hos ngn forskare och frågar om dom vill handleda? Har ni många kurser eller är det mest avhandlingsarbete?

Anonym sa...

Hej Hanna,

Jag läste biologi och började i gruppen som exjobbare (20 v). Sedan var jag registrerad i 2 år innan jag började på LL. PhD-studierna är 4 år på KI, men 5 år på SU pga 20 % undervisning. Det är obligatoriskt med 20 v doktorandkurser för att disputera (kan vara deltagande i konferens, journal club, ämneskurs, försöksdjurskurs etc.) Jag hade redan 14 v kurser när jag började på LL och har gått en veckas ämneskurs och kursen Populärvetenskaplig kommunikation (5v) på kvällarna, som jag precis fått TG på LL (jippi= ledig 6 v över jul). De kräver även ett antal artiklar och att du ska ha arbetat heltid i 4 år (på KI) för att kunna gå upp till disp.

Jag tror de har ändrat reglerna, så man måste ha 160 poäng för att kunna registrera sig som PhD student. Därför är det svårt att vara klar vid termin 6 (!) :-).

/Christian

Anonym sa...

Det är otroligt viktigt att hitta en bra grupp. Annars kommer du att få betala för det förr eller senare.

I gruppen ska det finnas pengar. Det ska helst finnas ett rullande projekt, med studenter som kan instruera dig i projektet. Du ska trivas socialt. Enklast är det väl att göra ett projektarbete i en grupp och känna efter. Numera är det ett måste att registrera sig som PhD och inte Lic, men se till att du verkligen reg:ar dig som PhD. I vissa fall måste du kanske själv söka KID eller MD-PhD stipendier.

Anonym sa...

du kommer visst inte tillbaka som "den gamla vanliga christian" utan som eder doktor i medicin.:) så det så.

stressa inte ihjäl dig före fredan! vårdcentral kanske hjälper dig att hålla tempot nere. fika och så.:)

Unknown sa...

Innebär detta att du kan skriva PhD på din DS-nametag? Är ju värt att disputera bara för den äran!

/Erik T

Anonym sa...

jag kom hem lite trött från familjeweekend i jönköping. bläddrade igenom gratisexet från läkartidningen och SÅG DITT NAMN. det är stort det. slå dem med häpnad på fredag! inga sömnlösa nätter! kram